İstanbul
Sanayi Odası ve İtalyan Dış Ticaret Enstitüsü işbirliği ile
hazırlanan "Tasarımla kazanmak: İtalyan sanayisi tasarım
ile nasıl kazanıyor?" konulu seminer 28 Ocak 2002 tarihinde
İSO Odakule Meclis Toplantı Salonunda yapıldı.
Milano
mobilya fuar başkan yardımcısı ve İtalyan mobilya imalatçıları
konfederasyonu eski başkanı olan konuşmacı Rodrigo Rodriquez,
İtalya' nın tasarım lideri olmasında ikinci dünya savaşını
kaybetmelerinin büyük etkisi olduğunu söylemiştir. Savaş sonrasında
yıkılan İtalya' da doğal olarak sermayenin bulunmaması, çoğunluğunu
mimarların oluşturduğu tasarım işiyle uğraşanları, büyük bina
tasarımlarından ziyade küçük eşya tasarımına yöneltmiş olduğunu
ve böylece İtalyan tasarım dünyasında önemli kıpırdanmaların
başladığını söylemiştir. Ayrıca konuşmacı, ortaçağdan bu yana
İtalya topraklarına çok fazla akınların yapılmasının ve çok
çeşitli halkların İtalya da yaşıyor olmasının kültür çeşitliliği
oluşturduğunu ve bunun İtalyan tasarımına olumlu etkisi bulunduğunun
altını çizmiştir.
Konuşmacı
Rodrigo Rodriquez, geçen sene İtalyan dekorasyon endüstrisinin
(mobilya, armatürler, aydınlatma elemanları v.s.) satışlardan
yaklaşık 52 milyar Euro girdi sağladığını ve bu rakamın %40'ının
ihracattan kazanıldığını belirtmiştir. Konuşmacı, geçen sene
bu rakamla dünyada birinciliğe oturan İtalyan iç dekorasyon
sektörünün, bu sene Çin'in bu sektördeki hızlı yükselişi sayesinde
ikinciliğe düştüklerini ve bu durumdan üzüntü duyduğunu söylemiştir.
Rodrigo Rodriquez, Çin'in bu sektörde attığı büyük adımları
bertaraf edebilmek ve kendi pazarlarından (özellikle Amerika
ülkelerine) Çin'i uzak tutabilmek için İtalyan dekorasyon
sektörünün ciddi değişikliklere hazırlandığını vurgulamıştır.
Çin'deki
bu gelişmelerin biraz da meşru olmayan yollarla sağlandığını
söyleyen konuşmacı, Çin'de emeğin çok ucuz olmasından ve kopyacılığın
çok yaygın olmasından yakınmıştır. Doğu Avrupa ülkelerinin,
batı Avrupa ülkeleri ile ilişkilerindeki ilerlemeler sonucunda
emek dolaşımının artmasıyla, batı Avrupa ülkelerinin emeği
daha ucuza elde edebildiğini belirten konuşmacı, bu durumun
doğu Avrupa ülkelerinin Avrupa Birliğine katılması ile sosyal
politikalar nedeniyle son bulacağını dolayısıyla işçilik ücretlerindeki
düşüklük açısından, Çin'e ulaşılamayacağını vurgulamıştır.
Çin'deki kopyacılığın önüne geçilebilmesi açısından yapabilecekleri
bir şey olmadığını söyleyen konuşmacı, Çin'in Dünya Ticaret
Örgütüne girmek istediğini, bunun için de batının kurallarına
uymasının zorunlu olduğunu ve böylece kopyacılık gibi gayri
ahlaki (kendileri açısından) ticari tutumların önüne geçilebileceğini
söylemiştir. Kopyacılığın arkasında da bir kültürel yaklaşımın
yattığını belirten konuşmacı, Çin kültüründe orijinal bir
eser ile çok benzer kopyası arasında bir fark olmadığının
altını çizmiştir.
Rodrigo
Rodriquez, İtalyan endüstrisinin belkemiğini oluşturan küçük
ve orta ölçekli işletmelerin çok başarılı olmalarındaki sebebi,
bu işletmelerin biraraya gelerek bir çatı altında (dernek,
vakıf, oda gibi) ortak hedefler için faaliyet (kollektif sergiler,
promosyonlar, fikri tartışmalar) sürdürebilme becerilerine
bağlamaktadır.
Bir
ürünün başarılı olabilmesi için tüketiciyi harekete geçirmesi
gerektiğini söyleyen konuşmacı, ürünün özellikle rakiplerdekinde
olmayan taraflarının öne çıkarılmasının çok etkili olduğunu
vurgulamıştır. Konuşmacı, sektörler arası ayrımın giderek
azaldığını belirterek artık tasarımdan sadece yeni şekiller
ortaya çıkarılmasının anlaşılmaması gerektiğini de vurgulamıştır.
İtalyan
iç dekorasyon sanayisinin başarılı olmasının birincil olarak
tasarıma dayalı olduğunu, daha sonra şirketler arası rekabet
geleneğinin, kaliteye talebin, uzmanlığın ve bilgi dolaşımının
etkili olduğunu bildiren konuşmacı, sanayi ve üniversite arasındaki
işbirliğine dikkat çekmiş ve İtalyan okullarında afaki bilgilerin
öğretilmesi yerine sanayinin ihtiyacı doğrultusunda eğitime
büyük önem verildiğini söyleyerek şimdilerde özellikle tasarımcının
tasarımlanması yani tasarımcıya eğitimin nasıl verileceğinin
tartışıldığından bahsetmiştir. Konuşmacı ayrıca tasarımcının,
özellikle kendi kimliğinin kültürüyle bütünleşik olmasının
özgün eserlerin ortaya konulmasında etkin rol oynadığını belirtmiştir.
Not:
Bu haber www.e-atolye.com/e-haber.htm
adresinden alınmıştır.
|