Unigraphics
NX3 CAM Yenilikleri:
Extend
At Edges:
Bu
ikon finish operasyonlarda takım yolunu parça bitimlerinde
uzatıp uzatmamayla ilgilidir. Eğer ikon işaretlenirse takım
yolu uzatılması için ölçü istenir eğer işaretlenmezse takım
yolu parça kenarlarına kadar, takım yarıçapı parçadan dışarı
çıkacak şekilde oluşturulur. Takım yolunun uzatılmasındaki
amaç parça kenarlarında oluşabilecek çapakların finish operasyonda
alınmasıdır. Takım yolunu uzatmak için girilecek ölçü iki
şekilde verilebilir. Birincisi Specify komutu seçili
iken direkt olarak mm cinsinden ölçü girilmesi, ikincisi ise
Tool Diameter işaretliyken takımın çapına göre yüzdesel
olarak takım yolunun uzatılma miktarının verilmesidir. Bu
değerin gereğinden büyük verilmesi takımın boşta dolaşmasına
ve zaman kaybına neden olur. Bu yüzden bu ikonun işaretlenmesi
ve takım çapının % 20'si gibi bir dışa çıkma miktarının verilmesi
idealdir.
Remove
Edge Traces:
Bu
ikon, takımın parça kenarlarından aşağıya düşme yapıp yapmamasıyla
ilgilidir. Eğer işaretlenmezse takım yolu parça kenarından
programın belirleyeceği bir ölçü kadar düşme yapacaktır. Eğer
takımın düşme yapmasını istemiyorsak bu ikonu işaretlememiz
gerekmektedir. Burada bu ikonun işaretli olması takım yolunun
uzamaması açısından önemlidir. Yanda bu ikon işaretli değilken
ve işaretliyken oluşan takım yolları görülmektedir.
Level
to Level:
Bu
ikon Z_Level operasyonunda takımın bir kademeyi alıp
ikinci kademeye inerken yapması gereken hareketi belirlemek
için kullanılmaktadır. Burada dört adet ayrı yöntem bulunmaktadır.
Bu dört opsiyonunda aktif olması için kesme yönlerinin (Cut
Direction) Climb veya Conventional olması gerekmektedir.
Eğer kesme yönü olarak Mixed verildi ise sadece iki
yöntem aktif olmaktadır(Use Transfer Method, Direct on Part).
Yöntemlerden ilki olan Use Transfer Method işaretli
olduğunda takım bir seviyeden diğer bir seviyeye giderken
Engage/Retract-Method-Transfer Method kısmında ne seçili
ise takım ilk önce oraya gider sonra yeni kademesini işlemeye
başlar. Yani biz transfer method olarak Clearance Plane
seçmişsek takım Z'de bir seviyeyi bitirdikten sonra güvenlik
düzlemine (Clearance Plane) çıkar ve oradan tekrar işleyeceği
kademeye gelip o seviyeyi işler. Bu yöntemin dezavantajı takım
yolunun çok kalkma yapmasıdır. Bu yüzden pek tercih edilmez.
Diğer bir yöntemde Direct on Part seçeneğidir.
Eğer
bu işaretliyse takım parçadan kalkma yapmadan Z'te bitirdiği
kademeden direkt olarak bir alt kademeye iner. Bu seçeneğin
avantajı parçadan kalkma sayısının çok az olmasıdır, dezavantajı
ise takım sürekli aynı noktadan aşağıya iniş yaptığından parça
üzerinde bir çizgi bırakma ihtimali olmasıdır. Bu seçenek
genelde duvar gibi açık pasolu yüzeylerde kesme yönü mixed
verilerek kullanıldığında randıman sağlamaktadır. Üçüncü seçenek
olan Ramp on Part ikonu seçili olduğunda ise takım
bir seviyeden diğer bir seviyeye geçerken sürekli aynı yerden
olmak koşulu ile parça üzerinden kalkmadan Engage/Retract-Automatic-Ramp
Angle bölümünde verilen açı değeri kadar açı yaparak bir
seviye aşağıya iner. Ancak yine aynı yerden aşağıya indiği
için parça yüzeyinde izler kalabilir.
Bu
izlerin oluşmaması için son ikon olan Stagger Ramp on Part
seçeneği bulunmaktadır. Bu yöntem ile parça üzerinden hiç
ayrılmadan ve rampayı sürekli takip edecek şekilde helis yaparak
parça üzerinde seviyeleri iner, burada rampa açısını Ramp
on Part ikonunda olduğu gibi yani Engage/Retract-Automatic-Ramp
Angle kısmında verilen açı değeri kadar alır. Yanlız bu
son iki yöntemin açık pasolu yerlerde kullanılması önerilmez.
Ayrıca takım parça üzerinde helisel dalışlar yaptığından 3Eksen
çalışmada güçlük çeken tezgahlarda tercih edilmemesi gerekir.
Z_Level
operasyonunda "Cut between levels" opsiyonu:
Bilindiği üzere Z_Level operasyonu dik duvarların finişinde
kullanılıyor. NX3 versiyonunun en büyük yeniliklerinden
biri olan bu opsiyon, dik duvarlarla birlikte yatay olan bölgelerde
de, aynı operasyon içerisinde finiş uygulayarak farklı finiş
operasyonları uygulamaktan bizi kurtarıyor. Böylece birçok
parçanın işlenmesi, bir kaba operasyonla bir de Z_Level
Profile operasyonuyla tamamlanabilmektedir. Super finish
operasyonuna kalan talaşı her tarafta eşit miktarda bıraktırmak
amacıylada kullanılabilir.
Max
Cut Traverse:
Bu
ikon Cut Between Levels ikonu aktif olduğunda kullanılabilir
hale geçer. Bu ikon belli aralığa sahip iki takım yolu arasını
takımın parçadan çıkmadan birleştirmesini sağlar. Eğer bu
ikonu işaretlemezsek NX kendisi takım yolları arasındaki mesafe
ne olursa olsun iki takım yolunu birleştirir. İşaretlediğimizde
ise ne kadar aralığa kadar olan takım yollarını birleştirmesini
istiyorsak o ölçüyü takım çapına göre veya direkt olarak ölçü
girerek belirtmemiz gerekir. Burada takımın kalkmasını en
aza indirecek seçimin yapılması önemlidir bu yüzden bu ikonun
işaretlenmemesi yararlıdır.
Use
2D Workpiece:
Bu
ikon Use Tool Holder ikonuyla birlikte kullanılır.
Daha önceden anlatıldığı gibi use tool holder ikonu kullanıldığında
ve takım ile birlikte takım tutucuda tanıtıldığında takım
yolu tutucunun çarpmasını önleyecek şekilde oluşturuluyordu
ve bu yüzden operasyonda işlenmeyen yerler kalıyordu. Use
2D Workpiece ikonu ile bir önceki operasyonda takım tutucu
yüzünden girilemeyen yerlere yeni operasyonda takım yolu oluşturulur
eski takımın dolaşmış olduğu yerlerde takım dolaşmaz yani
zaman kaybı engellenir. Bu ikon işaretlenmezse program bir
önceki takımın işlediği yerleri görmez ve aynı yerleri yine
işlemeye çalışır. Bu yüzden eğer bir önceki Z_Level
operasyonunda takım tutucu tanıtılmış ve Use Tool Holder
işaretlenmiş ise ve ikinci bir Z_Level operasyon
gerekiyor ise bu ikonun işaretlenmesi işleme zamanı açısından
çok faydalıdır.
Daha
fazla bilgi için:
www.bogazicicadcam.com/kitap.htm
İrtibat:
İlhan
KILIÇ
UG Ege Bölge Temsilcisi
ilhan@bogazicicadcam.com
Boğaziçi
CAD/CAM
İ.A.O.S.B. 10.030 Sokak No:16 D Blok 110 Çiğli / İzmir
Tel: (232) 328 22 54
www.bogazicicadcam.com
|