Bu
paralelde hem işlev, hem de işlevsellik ayrıca kullanıcının
içinde bulunduğu toplumun çeşitli niteliklerinden de etkilenmeğe
başlar. Baskın yaşam biçimleri, toplumsal değer yargıları,
toplumsal alışkanlıklar, vb bu tür niteliklerden birkaçına
örnek olabilir. Kullanıcının kişilik yapısı da kısmen toplumsal
yapılanmanın yansımasıdır. Örneğin teknolojiye duyarlı bir
toplumda teknolojiye duyarlı bireylerin sayısı fazladır.
Toplumsal
yapı, öte yandan, kullanıcının beğeni tercihlerinin de temel
tanımlayıcısıdır. Beğeni tercihleri bireyin estetik tercihleri
paralelinde oluşur. Estetik yapılanma ise bir toplumun en
belirgin sosyo-kültürel niteliklerinden biridir. Toplumsal
dinamik içinde belli estetik değerler (biçimler, renkler,
dokular, oranlar, sesler, vb) benimsenir ve bu değerler giderek
bireyin beğeni yapılanmasını etkiler. Bireyin beğeni yapılanması
ise, diğer bir ifade ile, kullanıcının beğenisidir.
Şekil 6: At arabasını rengarenk bezeyen Türk, kamyonunu
da ayrı tutmaz
Bu
ilişkiler zinciri, kuşkusuz, otomotiv tasarımında ne türlü
etkileşimler yaşanabileceğine de ışık tutmaktadır. Bir aracın
tümünün ya da bir parçasının tasarımı, potansiyel pazarın
yani potansiyel kullanıcının yapılanması paralelinde gerçekleştirilecektir.
Özellikle global değerler gözönüne alındığında güçlü yerel
nitelikler sergileyen durumlarda bu tür tasarım kriterleri
daha da önem kazanır.
Türkiye
ve Türk otomotiv tasarımı düşünüldüğünde dolmuş-minibüs olgusu
yerinde bir örnek olur. Kısaca bir gelişim çizgisi çizilirse,
dolmuş kavramı Türkiye'nin büyük kentlerinde toplumun taksi
türü ulaşımı daha ekonomik olarak uygulayabilme yöneliminden
kaynaklanmıştır. Taksilerin paylaşıldığını gören sürücü esnafı
bunu bir toplutaşım alternatifi haline getirmiş, bu alternatif
de zamanla daha organize ve denetimli bir biçime dönüşmüştür.
Dolmuşa ilginin artması ile araç başına beş kişi taşımak yerine
önce strapenteli araçlarla yedi-sekiz kişi taşınmaya başlanmış,
daha sonraları onüç-ondört kişilik minibüsler bu işe "uygun"
bulunmuştur. Dolmuş-minibüsler dolmuş tipolojisini otobüse
yaklaştırmaya başlamışlarsa da tarfelerinin olmayıp dolunca
kalkmalarıyla ve durakları olmayıp heryerden yolcu alıp indirebilmeleriyle
ciddi avantajlar edinmişlerdir.
Şekil
7:
Minibüs olgusu
Zaman içinde dolmuş-minibüsler tasarım açısından, uyarlandıkları
düz minibüslerden çok daha farklı ve zengin nitelikler (=
tasarım ölçütleri?) sunmaya başlamışlardır. Bugün özellikle
dolmuş olarak kullanılacak bir minibüsün tasarımı düz bir
minibüsün tasarımından çok daha farklı olacaktır ve bunun
temelleri doğrudan Türk toplumsal yapısının ve Türk bireyinin
belli niteliklerinde yatacaktır.
Örneğin:
Dolmuş çok sosyal ve etkileşim düzeyi yüksek bir ortamdır.
Gerek yolcular arasında, gerekse yolcularla sürücü arasında
etken bir iletişim oluşur. Bunun dolmuşun iç mekanına, koltuk
tasarımına, iç mekan donatımındaki bazı detaylara etkisi olacaktır.
Bu sosyalleşmenin ve Türk toplumsal yapısındaki "insana
güven" olgusunun bir çıktısı yolculuk ücretinin sürücüye
iletilmesi yöntemidir ki, mevcut iyi niyetli çözümlere rağmen,
belli tasarım öğelerinin katkısı ile çok daha iyileştirilebilir,
sürücünün dikkatini yoldan ayırmadan bu sürecin gerçekleşmesi
sağlanabilir. Sürücünün aracını kişiselleştirmesi her ne kadar
resmi yaklaşım içinde sıcak bakılan bir durum değilse de hem
insanların genel psikolojik ihtiyaçları açısından, hem de
dolmuş-minibüs sürücüleri özelinde bu durum en azından dikkate
alınması doğru olacak bir noktaya işaret eder.
Şekil 8:
Minibüs/sürücü ortak yaşamı
Bu
konuda yapılacak araştırma ve çalışmalar sonucu sürücüye belli
kişiselleştirme olanakları tasarım bütünü içinde tanımlanmış
olarak sunulabilir ve böylece hem istenmeyen böylesi müdahaleler
kontrol altına alınmış olur, hem de sürücünün psikolojik açıdan
tatmini sağlanır. Dolmuş-minibüs müşterisi çoğunlukla elinde
birşeyler taşıyan, evine birşeyler götüren bir profile sahiptir.
Aracın tasarımında bu tür paket/poşet benzeri nesnelerin konmasını
düşünmek daha kullanıcı odaklı bir tasarımla sonuçlanacaktır.
Dolmuş-minibüs aracı özelinde bu tür örnek ya da başlıklar
çoğaltılabilir. Yapılacak bilinçli araştırmalar ne tür tasarım
özelliklerine yönelinebileceğini, ne tür çözümlerin sosyal,
psikolojik, güvenlik, verimlilik, rahatlık, vb açılarından
yararlı olabileceğini gösterecektir.
Bir
diğer örnek şehirlerarası otobüslerin koltuklarına ilişkin
olabilir. Türk nüfusun vücut ölçüleri Avrupalı nüfusunkinden
çok farklı nitelikler gösterir. Türkiye'de boy ortalamasının
daha düşük olmasının yanı sıra beden-bacak oranlaması da değişiktir.
Bunun sonucunda Avrupa kullanıcısına göre tasarlanmış otobüs
koltukları Türk yolcular için rahat bir yoculuk sağlamakta
başarısız olmaktadırlar. Dolayısı ile Türklerin vücut ölçülerine
göre tasarlanmış koltukların Türkiye'de ve iç pazar için üretilen
otobüslerde kullanılması müşteri memnuniyetini arttıracak,
bundan da önemlisi Türk toplumuna fiziksel (sağlıklı oturma
ve yolculuk) ve ruhsal (memnuniyet ve tatmin) katkıda bulunacaktır.
Endüstriyel
tasarım sürecinin çıktılarının iç pazarla sınırlanması gerekmez.
Dış pazara yönelik üretim yapan otomotiv sanayii ve otomotiv
yan sanayii kuruluşları da amaçladıkları pazarın niteliklerini
analiz ederek özgün tasarımlar üretilmesi için çalışmalar
yapabilirler. Global pazardan çok bu tür niş pazar çözümlerine
yönelinmesi ayrıca firmaların genel stratejileri olabilir.
Bu
tür yaklaşımlar, yaklaşımlara örnekler arttırılabilir. Bu
evrede önemli olan Türk otomotiv sanayiinin "otomotiv
tasarımı"nı "konsept otomobil tasarımı"nın
ötesinde görmesi, imajlardan çok akılcı ve doğru çözümlerin
(ki o imajlar da aslında akılcı ve doğrudurlar, pazarda yer
alabildiklerine göre) endüstriyel tasarımla elde edilebileceğini
bilmesi, bu paralelde Türk tasarım gücünü kullanmaya başlamasıdır.
Gönül, otomotiv sanayiimizin Türk mühendisleri ile öğündüğü
kadar Türk endüstriyel tasarımcılarıyla da öğünmesini ister.
4.
SONUÇ
Sonuç
olarak belitilmesi gereken, Türk otomotiv sanayiinin dikkatlice
belirlenmiş, sağlıklı bir ihtiyaç analizi yapılmış, kullanıcı
profilinin nitelikleri saptanmış pazarlar için özgün tasarımlar
üreterek bir varlık göstereceğine ilişkin kanıdır.
|