TERSİNE
MÜHENDİSLİĞE KUŞ BAKIŞI
"Tersine
Mühendislik" terimi kolaylıkla anlaşılan anlamlara sahip
değildir ve çoğu kez karıştırılır. Örneğin, donanım tersine
mühendisliği, bilgisayar parçalarının de-montaj yapılarak
nasıl çalıştığını öğrenilmesi ve aynılarının yapılması amacıyla
kullanılmaktadır. Yazılım tersine mühendisliği ise, bir programın
kodlarını çözmek ve programın bazı kısımlarını kopyalamak,
programın lisans kodlarını kırmak gibi yasal olmayan amaçlarla
da kullanılmaktadır. Bu işlemler pek çok ülkede olduğu gibi,
ülkemizde de yasal değildir ve "fikir ve sanat eserlerinin
korunması" ile ilgili kanunlar uygulamadaki sorunlarıyla
birlikte yürürlüktedir.
"Tersine
Mühendislik" bir makineyi veya nesneyi, kopyalamak veya
geliştirmek amacıyla veya çalışma prensibini belirlemek amacıyla
parçalara ayırmak olarak da tarif edilmektedir. Bu tarif,
özde yanlış olmamakla birlikte eksiktir. Örneğin otomobil
endüstrisindeki bir firmanın, rakip firmanın otomobilini alıp
bunu parçalara ayırması, daha sonra her bir parçayı inceleyip
test ederek, kendi otomobilini geliştirmek için bu parçalardan
faydalanması tersine mühendisliktir ve yasal olabilir. Ancak,
parçaların aynı prensip ve yöntemler kullanılarak taklit edilmesi
etik olmadığı gibi, eğer rakip firma tarafından patent ile
korunmuş ise hırsızlıkla eş değerdir. Bu nedenle, NEDEN-SONUÇ
ilişkisinin çok iyi kurulması gereklidir.
Vaktiyle
ülkemizde takım tezgahları üreten bir fabrika, Uzakdoğu'dan
getirdiği bir bilgisayar kontrollü (CNC) torna tezgahını en
küçük parçasına kadar sökmüş ve taklit etmeye çalışmıştı.
Ancak sonuç hüsran oldu. Taklit etmeye çalıştıkları tezgahı
geliştirmek şöyle dursun, taklit bile edememişler ve iflasın
eşiğine doğru sürüklenmişlerdi. Bu sonuç, bu yaklaşımın tek
başına yeterli olmadığını, modern teknoloji ve bütünleşik
imalat felsefesi olmadan başarıya ulaşılamayacağının bir örneği
olarak tarih sayfalarındaki yerini almıştır. Siz bir makinenin,
tenekelerinin ve dişlilerinin aynısını yapabilirsiniz, ama
Murat 124 şasine Mercedes motoru koyamazsınız. Oysa, CNC tezgahların
mekanik aksamın dışında bir de kontrol üniteleri vardır. Bedenlerin
yanında bir de ruhlar vardır. O ruhu veremezseniz, beden hareketsiz
bir kütleden ibaret kalır.
Bizim
asıl üzerinde durduğumuz "Tersine Mühendislik",
var olan bir nesnenin tasarım bilgilerinin bulunmadığı durumlarda,
nesneyi yeniden üretebilmek veya geliştirebilmek amacıyla,
ürünün üç boyutlu uzayda sayısal tasarım bilgilerinin elde
edilmesidir. Bu yönüyle, TERSİNE MÜHENDİSLİK uygulamalarının
en önemli elemanları şunlardır,
-
Sayısallaştırıcı/ tarayıcılar
- Otoinşa
(Hızlı prototipleme) makineleri
- Tesine
mühendislik yazılımları
SAYISALLAŞTIRMA
VE TERSİNE MÜHENDİSLİK
Nesnelerin
üç boyutlu ölçümleri kalite kontrol uygulamaları için vazgeçilmez
bir unsurdur. Parça üzerindeki unsurların paralelliği, dikliği
ve boyutsal toleranslarının doğruluğunun kontrol edilmesi
bu uygulamalar içerisinde yer alır. Bununla birlikte, bu uygulamalar
genellikle geleneksel üretim sürecinin bir parçası olarak
ortaya çıkar. TERSİNE MÜHENDİSLİK ise bunun bir adım ötesidir.
Aynı cihazlar üzerinde, sadece ÖLÇÜM değil, tarama ve sayısallaştırma
da yapılabilir. Tersine Mühendislik'te ölçüm ve sayısallaştırma/tarama
uygulamaları içerisine kullanılan cihazları (koordinat ölçme
makineleri, sayısallaştırıcı/tarayıcılar vb.) iki ana grupta
toplamak mümkündür;
- Temas
ederek (Problu) ölçüm ve sayısallaştırma/tarama yapan cihazlar
- Temas
etmeden ölçüm ve sayısallaştırma/tarama yapan cihazlar
- Lazerli
- Kameralı
(Topometrik Görüş) sistemleri
Problu
ölçüm cihazlarında, ölçüm kolunun üzerinde elmas sertliğinde
bir küre mevcuttur. Bu küre parçanın yüzeyinde, koordinatları
belirlenmesi istenen noktaya değdiği anda, kolun üzerindeki
koordinat belirleyici sistemi ile, parçanın o noktadaki konumu,
iş parçasının geometrik ve boyutsal verileri üç boyutlu uzayda
(x, y, z) elde edilmekte ve cihazın üzerinde bulunan bilgisayara
aktarılır. Problu sistemin dezavantajı, ölçüm alınabilmesi
için probun yüzeye değme zorunluluğunun olmasıdır. Bu zorunluluk
parçanın karmaşık şekilli olması durumunda, istenen değerlerin
alınamaması sonucunu doğurabilir.
Lazerli
sistemlerde, ölçüm/sayısallaştırma/tarama bir lazer hüzmesi
kullanılarak gerçekleştirilir. Parçanın ölçüm yapılmak istenen
bölgelerine yollanan lazer ışını, kaynaktan gidiş ve dönüş
zamanının, ışının hızıyla çarpılması sonucu otomatik olarak
hesaplanır. Koordinatlar yine kolun üzerindeki bir adım koordinat
belirleyici sayesinde alınır. Lazerin doğrusal hareket ettiği
dikkate alındığında düz-yüzey tabir edilen yumuşak yüzeyli
(Arabaların kaportaları vb.) yüzeyler için oldukça idealdir.
Ancak, karmaşık parçalar için, önerilen bir sistem değildir.
Bunun nedeni ise lazer ışınının geri dönmesini söz konusu
olamayacağı karmaşık şekilli ve içsel (delik içerinde) unsurları
bulunan nesnelerin katı modelinin oluşturulması ya da ölçümlerinin
yapılmasında neden olduğu zorluktur. Bu sistemde veri toplanması,
ilerleyen bir lazer ışınının, kusursuz üçgen tekniği olarak
adlandırılan bir yöntem ile geri dönmesi sayesinde sağlanabilir.
Topometrik
(Kameralı) ölçüm/sayısallaştırma/tarama sistemlerinde, bir
üç-ayağın üzerine sabitlenmiş olan ölçüm/sayısallaştırma/tarama
kafası, hedef parçanın yaklaşık 70-100 cm kadar ön tarafında
tutulur. Ölçüm/sayısallaştırma/tarama sırasında parçanın yüzeyine
kenar oluşumlarının izdüşümlerinin yansıması sağlanır ve bu
izdüşümler, ölçüm kafası içerisine sabitlenmiş olan bir kamera
tarafından kaydedilir. Dijital görüntü işlemcisinin yardımıyla
üç boyutlu koordinatlar yüksek bir hassasiyetle hesaplanır.
Nesnenin tamamının sayısallaştırılması/taranması, birçok ayrı
ölçümlerin bir araya getirilmesi ile oluşur ve bazen birden
fazla görüş açısı veya bir başka deyişle kamera kullanılması
gerekebilir. Günümüzde, computer-vision yazılım ve donanım
teknolojisinin gelişimi zor (free form veya sculptred surfaces)
yüzey ve unsurlara sahip nesnelerin modellerinin oluşturulmasını
mümkün kılmaktadır.
İş
parçasına temas etmeden çalışan algılayıcılarla ölçüm/sayısallaştırma/tarama
işlemi uzaktan çok kısa bir sürede tamamlanabildiği halde,
mekanik problar gibi iş parçasına temas eden algılayıcılar
kullanıldığında işleme çevrimi durdurulup pozisyonlama yapılması
gerektiğinden, ihmal edilemeyecek bir zaman kaybına neden
olunmaktadır. Fiyat bakımından incelendiğinde, iş parçasına
temas etmeyen algılayıcıların diğerlerine göre oldukça ucuz
olduğu görülecektir.
Temaslı/temassız
sistemlerin hepsi de temelde aynı prensiple çalışırlar. Hedef
bir NOKTA BULUTU elde etmektir. Daha sonra bu nokta bulutu
uygun yazılımlar ile birlikte anlamlandırılır, uygun yüzeyler
türetilir ve Bilgisayar Destekli Tasarım ve İmalat (BDT/BDÜ)
süreçlerinde kullanılabilecek uygun bir formata dönüştürülür.
Böylelikle nesnenin model verileri bilgisayar üzerine aktarılmış
olur. Elde edilen yüzey veya katı model üzerinde istenilen
değişiklik veya geliştirmeler yapılabilir. Model son halini
aldıktan sonra, modelin üretimi için gerekli takım yolları
ve CNC parça programı elde edilebilir. Ancak, bu son işlemden
önce bilgisayar üzerindeki modellerin OTOİNŞA (HIZLI PROTOTİPLEME)
makineleri ile ön-gerçek modellerinin oluşturulması önerilir.
TERSİNE MÜHENDİSLİK İÇİN KULLANILAN YAZILIMLAR
Tersine
Mühendislik, aslında ülkemizde yıllardır uygulanan bir yöntemdir.
Ancak bugüne kadar körü-körüne ve tamamen insan gücü ve beyninin
bazı kabiliyetlerine dayanarak yapılan uygulamalarda, uygun
tesine mühendislik yazılımlarının kullanılması da zorunlu
hale gelmeye başlamıştır. Piyasada bazı güçlü-ticari tesine
mühendislik yazılımları bulmak mümkündür. CappsNT, Geomagic
Studio, RapidForm, CopyCAD, Imageware ve CATIA bunlardan
bazıları olup, Tesine Mühendislik ve kitlesel özel üretim
konusunda Dünya'nın en çok tavsiye edilen yazılım paketleri
arasındadır. Bu yazılımlar ile fiziksel bir nesnenin üç boyutlu
tarama verisi işlenerek üretim için gerekli yüksek hassasiyet
ve kalitede BDT modeli elde edilebilir. Yazılımlar, ayrıca
daha ileri düzeyde çözümler elde etmek için sayısallaştırma
sistemleri ile birlikte kullanılabilir.
Üç
boyutlu tarama ve algılama cihazları ile elde edilen NOKTA
BULUTLARI, bu yazılımlar ile birlikte anlamlandırılır; taranmış
nokta verilerden aralıksız üçgen hücrelerden oluşan modeller
elde edilir (triangulation/polygonisation) ve daha sonra uygun
yüzeyler giydirilir. Doğrulama aşamasından sonra, BDT/BDÜ
süreçlerinde kullanılabilecek uygun bir formatta kaydedilir.
HIZLI
PROTOTİPLEME TEKNOLOJİSİNDE SON DURUM
Üç boyutlu yazıcı/model makineleri günümüzde HIZLI PROTOTİPLEME
(Rapid Prototyping) makinesi olarak da adlandırılmaktadır.
Hızlı prototipleme makineleri TERSİNE MÜHENDİSLİĞİN olmazsa
olmazlarından sayılabilir. Bu makineler üzerinde üç boyutlu
nesneler elde edilmekte olup, bunlar yeni ürün geliştirme
(YÜG) süreçlerinde kullanılmaktadır. Ancak, normal yazıcılardan
farklı olarak, Dünyada bu cihazları üreten belli başlı birkaç
firma bulunmaktadır; 3D Systems, Stratasys, Z Corp. vb. gibi.
Bu
firmaların ürettiği makinelerin en iyisi şudur ya da en kötüsü
budur demek mümkün değildir. Her bir makinenin (teknolojinin)
kendine has avantajları ya da dezavantajları bulunabilir.
Fiyat-performans ilişkisi, bütçe olanakları ve makinenin kullanım
amacı göz önünde bulundurularak optimum bir seçim yapılması
gerekir. Yukarıda adı geçen firmaların her biri farklı teknolojileri
kullanan Üç Boyutlu Yazıcı/Model makineleri üretmektedir.
Örneğin,
Stratasys firması, FDM (Fused Deposition Modelling) metodu
ile üretim yapan ve ABS malzemelerden modeller üretebilen
makineleri üretmektedir. Bu makinenin sarf malzeme fiyatları
diğer makinelerinki ile karşılaştırıldığında daha pahalıdır.
Bu da model fiyatlarına yansımaktadır. Ancak, hassas modeller
bu makine ile rahatlıkla üretebilmektedir, ancak model üretebilmek
için zaman gereksinimi hayli fazladır. Destek malzemelerinin
çıkarılması zaman almakta ve çevreye zararlı kimyasal kullanımı
gerektirmektedir. Z Corp. firması ise, püskürtme (jet) teknolojisi
ile üretim yapabilen, normal hassasiyetteki modelleri, kısa
bir sürede ve destek malzemesi kullanmadan yapabilen 3 Boyutlu
Yazıcı/Model makineleri üretmektedir.
Bu
makineler, plaster, elastik malzeme, hassas döküm malzemesi,
nişasta bazlı malzemeler, seramik, ABS vb gibi çok çeşitli
malzemelerden modeller oluşturabilmektedir. Kullandığı hammaddelerin
içersisinde mm3 fiyatı çok uygun olan malzemeler de mevcuttur.
Bu yüzden, özellikle öğrencilerin, bilgisayarda çizdikleri
modelleri görsel olarak üretmeleri söz konusu olduğunda, bu
büyük bir maliyet avantajı sağlamaktadır. Eğitimde kullanımının
yanı sıra, sanayi'de de başarılı uygulamaları mevcuttur. Hızlı
prototipleme teknolojisine yatırım yapmak isteyen işletmeler,
kendi gereksinimlerini göz önünde bulundurarak bir seçim yapmak
zorundadır.
|